Дослідження експлуатаційної надійності портальних кранів "ГАНЦ" 5-30 річкових портів
DOI:
https://doi.org/10.34185/1562-9945-3-158-2025-21Ключові слова:
портальний кран, надійність, готовність, відмова.Анотація
Портальні крани є ключовим обладнанням будь-якого сучасного порту. Вони ви-конують незамінну функцію переміщення вантажів між суднами та прибережною зо-ною, гарантують оперативну та продуктивну обробку контейнерів, різноманітних вантажів, сипучих матеріалів та інших видів продукції, що безпосередньо впливає на швидкість вантажообігу та прибутковість порту. Ефективність вантажно-розвантажувальних робіт у річкових портах значною мірою визначається наявністю та справністю портальних кранів. Але, на жаль, в Україні значна частина (понад 90%) цих кранів вже відпрацювала свій ресурс, але продовжує активно використовуватися. Це створює серйозну проблему, оскільки стабільна та безперебійна робота порталь-них кранів є критичною для безперебійного функціонування портової інфраструктури. У дослідженні проаналізовано несправності механізмів портальних кранів GANZ ван-тажопідйомністю 5 тонн, які виникають під час експлуатації в умовах великого нава-нтаження в річковому порту. У рамках дослідження було відібрано 16 однотипних кранів вантажопідйомністю 5 тонн, що працюють в грейферному режимі на аквато-ріях річкових портів. Для аналізу були використані дані журналів технічного обслуговування та ремо-нту цих кранів за період з 2015 по 2022 рік. На основі зібраних даних розраховано коефіцієнти доступності. Аналіз результатів дослідження показав, що найбільшу кількість відмов виявлено в механізмах переміщення, підйому та зміни вильоту стріли крана. Основними причи-нами виходу з ладу підйомних механізмів є знос гальмівних шківів, руйнування та зно-шення валів і підшипників у коробках передач. Відмови механізмів повороту в основно-му пов'язані з пошкодженням муфти, яка з'єднує коробку передач з відкритою переда-чею. Відмови механізмів зміни вильоту стріли викликані пошкодженням зубів зубчас-тої рейки, шарнірних з’єднань, підшипників і амортизаторів. Виявлені несправності механізмів виникли внаслідок недотримання встановлених вимог щодо їх експлуатації та ремонту. Причиною дефектів механізмів є порушення режиму експлуатації та ремонтних процесів.
Посилання
Hryhorov, O.V., & Petrenko, N.O. (2006). Vantazhopidiomni mashyny. Natsionalnyi tekhnichnyi universytet «Kharkivskyi politekhnichnyi instytut, [Lifting machines]. Kharkiv. [in Ukrainian].
Liu, L., Guan, K., & Wu, P. (2022). Analysis and research on energy utilization efficiency of port portal crane. In E3S Web of Conferences (Vol. 341, p. 01024). EDP Sciences..
Cigolini, R., Pero, M., & Rossi, T. (2013). Sizing off-shore transhipment systems: a case study in maritime dry-bulk transportation. Production planning & control, 24(1), 15-27.
Strelbitskyi, V.V. (2021). Perspektyvy vykorystannia kvadrokopteriv dlia diahnostuvannia portalnykh kraniv. In Topical issues of practice and science. Abstracts of XXVI International Scientific and Practical Conference. Varna, Bulgaria, 760-762 [in Ukrainian].
Kibakova, N.O., Strelbitskyi, V.V. (2022). EKSPERYMENTALNE doslidzhennia napruzhen u strili krana «Albatros». In The 10th International scientific and practical conference “Analysis of modern ways of development of science and scientific discussions”(November 29-December 02, 2022) Bilbao, Spain. International Science Group. 2022, 569.[in Ukrainian].
Bovnegra, L., Pavlyshko, A., Nemchuk, O., Strelbitskyi, V., & Karabegovich, I. (2023). Experimental study of longevity in the metallic structure of boom for a portal crane of seaport. In Grabchenko’s International Conference on Advanced Manufacturing Processes. Cham: Springer Nature Switzerland, 432-439.
Pustovyi, V. М., Semenov, P. О., Nemchuk, О. О., Hredil, М. І., Nesterov, О. А., Strelbitskyi, V. V. (2022). Degradation of steels of the reloading equipment operating beyond its designed service life. Materials Science, 57(5), 640-648.
Strelbitskyi, V.V., Yaremenko, V.A., Kokoshko, Ye.M. (2023). Doslidzhennia tekhnichnoho stanu mekhanizmiv peresuvannia kozlovykh kraniv KK-12, 5, 285-286. [in Ukrainian].
Zahrebelnyi, Ye. O., Strelbitskyi, V. V. (2022). Analiz defektiv mekhanizmiv peresuvannia portalnykh kraniv «Kondor». In The 10th International scientific and practical conference “Analysis of modern ways of development of science and scientific discussions”(November 29-December 02, 2022) Bilbao, Spain. International Science Group. 2022. p. 561. [in Ukrainian].
Strelbitskyi, V. (2022). Otsinka nadiinosti mekhanizmiv portalnykh kraniv Albatros. Herald of Khmelnytskyi National University. Technical sciences, 313(5), 196-199. [in Ukrainian].
Zhang, B., Li, G. F., Huang, Z. Q., Tong, Y. T. (2021). The research on mechanical performance of portal crane main steel structure based on sustainable development. In E3S Web of Conferences. EDP Sciences. 257, 01069.
Okanminiwei, L., & Oke, S. A. (2021). Port equipment downtime prediction and lifetime data analysis: evidence from a case study. JIEMS (Journal of Industrial Engineering and Management Systems), 14(1).
Faltinová, E., Mantič, M., Kuľka, J., Kopas, M. (2018). Reliability analysis of crane lifting mechanism. Zeszyty Naukowe. Transport/Politechnika Śląska, (98), 15-26.
Depale, B., Bennebach, M. (2022). Residual Life of Structures and Equipment. Procedia Structural Integrity, 38, 317-330.
Gardoni, P. (2017). Risk and reliability analysis. Springer International Publishing, 2-24.
Modarres, M., Groth, K. (2023). Reliability and risk analysis. CRC Press.
Завантаження
Опубліковано
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Системні технології

Ця робота ліцензується відповідно до ліцензії Creative Commons Attribution 4.0 International License.